Κεράσι και Υγεία

Το έντονο χρώμα και η ιδιαίτερη γεύση του κερασιού προσέλκυσε τους Ρωμαίους, τους Έλληνες αλλά και τους Κινέζους ευγενείς της αρχαιότητας. Κουκούτσια από κεράσια έχουν βρεθεί σε σπήλαια της προϊστορικής εποχής. Η κερασιά φαίνεται ότι κατάγεται από την ανατολική Ευρώπη και δυτική Ασία. Τα αυθεντικά άγρια γλυκά κεράσια εντοπίστηκαν στη Μικρά Ασία και πιο συγκεκριμένα κοντά στον Εύξεινο Πόντο, στην πόλη της Κερασούντας, από όπου πήραν και το όνομά τους. Υπάρχουν γύρω στα 150 είδη κερασιού, αλλά τα δύο πιο σημαντικά, όσον αφορά την παραγωγή φρούτων, είναι το γλυκό κεράσι-Prunus avium και το βύσσινο-Prunus cerasus.

Η Τουρκία κατέχει την πρώτη θέση σε παραγωγή κερασιών παγκοσμίως, ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ. Στην Ελλάδα παράγονται 90.000 τόννοι ανά έτος σε πολλές περιοχές, όπως στην Πιερία, την Έδεσσα, τη Ροδόπη, τα Γρεβενά και σε άλλα μέρη της βόρειας Ελλάδας και θεωρούνται εξαιρετικής ποιότητας.

Πολλές επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει τη σημαντική θρεπτική αξία αυτού του φρούτου, η οποία οφείλεται κυρίως στην περιεκτικότητά του σε αντιοξειδωτικά, αλλά και σε άλλα ωφέλιμα για την υγεία συστατικά.

Το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα του κερασιού οφείλεται στις ανθοκυανίνες, έγχρωμες ενώσεις της ομάδας των φλαβονοειδών με έντονη αντιοξειδωτική δράση. Ακόμη, η λουτεΐνη, η ζεαξανθίνη και το β-καροτένιο είναι αντιοξειδωτικά καροτενοειδή που περιέχονται στον καρπό του κερασιού. Η δράση τους είναι σημαντική στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών, οι οποίες ευθύνονται για τη διαδικασία της γήρανσης, καθώς και για την ανάπτυξη διαφόρων νοσημάτων, όπως ο καρκίνος. Επιπλέον, τα κεράσια είναι πλούσια σε μελατονίνη, η οποία συμβάλλει στην ηρεμία  του νευρικού συστήματος και ανακουφίζει από αϋπνία και πονοκεφάλους. Τα αντιοξειδωτικά που περιέχουν τα κεράσια προστατεύουν επίσης από βακτηριακές, ιογενείς και μυκητιασικές λοιμώξεις, αλλά και από την κοινή γρίπη και τα κρυολογήματα.

Τα φλαβονοειδή και τα καροτενοειδή που περιέχονται στα κεράσια είναι πολύ ευεργετικά για την ενίσχυση και διατήρηση της μνήμης. Προστατεύουν το νευρικό σύστημα από διαταραχές που σχετίζονται με την ηλικία, συμβάλλοντας στη θεραπεία νευρικών διαταραχών, όπως το Αλτσχάιμερ, το Πάρκινσον ή το υπερβολικό άγχος.

Το κεράσι είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, ενώ περιέχει β-καροτένιο, βιταμίνη A, Ε, Β6, θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, νιασίνη. Αποτελεί, επίσης, σημαντική πηγή καλίου, το οποίο ρυθμίζει την καρδιακή συχνότητα και την αρτηριακή πίεση, τη σωστή λειτουργία των νεφρών και μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Αποτελεί γευστικό, ιδανικό σνακ για μία ισορροπημένη διατροφή. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ, ένα φλιτζάνι κεράσια περιέχει περίπου 90 θερμίδες, 22 γραμμάρια υδατανθράκων, 3 γραμμάρια  φυτικών ινών και 2 γραμμάρια πρωτεΐνων και προσφέρει περίπου το 12, 15 και 16 % της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε φυτικές ίνες, κάλιο και βιταμίνη C, αντίστοιχα.

Τα κεράσια είναι διουρητικά και χωνευτικά, ευνοούν την καλή λειτουργία του ουροποιητικού συστήματος και βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας, αφού περιέχουν μεγάλες ποσότητες οργανικών οξέων και φυτικών ινών. Ακόμα, λόγω των ιχνοστοιχείων που περιέχουν δρουν ανακουφιστικά σε ρευματικούς πόνους, την αρθρίτιδα και την ουρική αρθρίτιδα. Κάποια από αυτά είναι ασβέστιο, σίδηρος, μαγνήσιο, φώσφορος, κάλιο, ψευδάργυρος, χαλκός, μαγγάνιο.

Τέλος, χάρη στα υψηλά επίπεδα φυτοστερολών που διαθέτουν, συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερίνης, με αποτέλεσμα τη μείωση του κινδύνου για καρκίνο και την τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Κοινοποίηση:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε μας